Agritime
Image default
Auto's en Motoren

Hoe werkt een remsysteem?

Elk auto heeft een remsysteem en dit is een van de belangrijkste systemen in een auto. Zonder een degelijk werkende rem kunt u niet veilig gaan rijden. Stel u eens voor dat u op de snelweg aan het rijden bent zonder een werkende rem, dat is zeker niet handig. Wanneer u aan  het afremmen bent, dan drukt u het rempedaal in waardoor de voor- en achterremmen in werking gaan door het remblok of remschijf uw auto te helpen stoppen.

Verschillende soorten remmen bij auto’s

Wanneer een auto gaat remmen, zal in het algemeen het meeste remvermogen naar de voorwielen gestuurd worden en een kleiner deel naar de achterwielen. De reden hiervoor is:

  • De druk die op de wielen zit, is een stuk lager bij de wielen achterin omdat de motor vaak voorin zit.
  • Vanwege de belading die met de hulp van een remdrukregelaar meer remkracht naar de achteras leidt
  • Bij het afremmen wordt er meer druk gezet op de voorbanden 

Bij voor- en achterremmen bij auto’s gebruikt men een schijfrem of een trommelrem. Deze verschillen in werking van elkaar. Voorremmen in de auto’s hebben bijna altijd schijfremmen vanwege de afvoer van warmte. Welke remsystemen een auto gebruikt bepalen hoe er wordt afgeremd.

https://www.motointegrator.be

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een schijfrem, drukt er een remzadel met zuigers het remblok tegen de remschijf tijdens het remmen. Dit remblok zorgt voor veel wrijving waardoor de remschijf gaat vertragen. Moderne voertuigen hebben ook luchtgekoelde remschijven waarbij er luchtkanalen zijn die ervoor zorgen dat de opgewekte warmte beter wordt afgevoerd. 

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van trommelremmen, zitten er remschoenen en een cilinder op een plaat die aan de as vastgemaakt is. De remschoenen zorgen ervoor dat de zuigers in uw remcilinder tegen de trommel aangeduwd worden. Vandaar de naam trommelrem. 

Wanneer moeten we de rem vervangen?

Wanneer de remmen worden gebruikt, wordt er vanwege de wrijving tijdens het remmen elke keer een klein laagje van de remblok weggesleten. Dit zorgt ervoor dat uw remblokken over een tijdje telkens kleiner en kleiner worden. Nadat er een groot laag weggesleten is, moet u remonderhoud gaan toepassen. Dit houdt in dat het tijd is om uw remblok te verwisselen. Sommige auto’s hebben hiervoor een speciaal lampje dat aangaat zodra het tijd is om je remblokken te verwisselen. Normaal gesproken gaan remblokken gemiddeld 60 duizend kilometer mee voordat ze aan vervanging toe zijn. 

Zo ziet u maar dat er veel komt kijken bij een remsysteem. Bij Motointegrator kunt u meer zien over verschillende  onderdelen van het remsysteem.